سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
کد خبر: 376591
۲۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۴
همایش «علامه شهید صدر و ساحت نظام های اسلامی و مسئله حجیت»

حوزه /عضو پژوهشکده فقه و حقوق دانشگاه ادیان گفت: هر اندیشمندی برای ورود به بحث اصول، ناگزیر می بایست پیشینه آن را بررسی کند و شهید صدر بخشی از تاریخ اصولی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام اسلامی، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان  مذاهب در همایش «علامه شهید صدر و ساحت نظام های اسلامی و مسئله حجیت» خراسان رضوی اظهار داشت: هر اندیشمندی برای ورود به بحث اصول، ناگزیر می بایست پیشینه آن را بررسی کند و شهید صدر بخشی از تاریخ اصولی است.

این پژوهشگر دینی با بیان اینکه شهید صدر می خواست، ثابت کند که اسلام نظام واره است و می تواند نظام های خانواده، حقوق، زن، اقتصاد و... و سپس کلان نظام ها را کشف کند، گفت: یکی از مسائل مهم تزاحم های بین اقتصاد و فرهنگ است که باید رابطه ها را شناخت.

حجت الاسلام اسلامی با اشاره  شهید صدر کتاب «اقتصادنا» را در همین راستا به نگارش درآورد اظهار داشت: با تشکیل فقه حکومت سوال های جدیدی ایجاد شده که به نظام واره سازی نیاز است زیرا با توجه به اینکه در فقه جمعی خیلی از مباحث باید دیده شود، حکومت تزاحم ها را می بیند.

وی افزود: از آنجا که انعکاس عمل و برداشت مردم در نوع عملکرد حکومت و رفتار جمعی در نظام اسلامی دیده می شود، فقه نظام ساز باید پاسخگو باشد و فقیهی که در فضای فقه فردی است، متوجه توابع، لوازم و عوامل نیست.

این محقق حوزوی با بیان اینکه وقتی اسلام را بدون نظام ببینیم، فضایی مجازی خواهد بود که تنها در آن مفردات از سوی ما درج می شود و شاه کلید و هدایتش را دیگری بر عهده دارد، گفت: در کنار این نگاه تفریطی، نگاه افراطی نیز وجود دارد و برخی برای هر چیزی از دین استفاده می کنند، در حالی که باید نگاه میانه ای داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha